torsdag den 18. november 2010

Den glade bondepige i Rom ( 7. Vatikanet og Peterskirken )


Peterskirken er en af verdens største kirker.
Jeg har hørt, at kuplen er så høj at Frihedsgudinden i New York ville kunne stå derinde.
En guide fortalte os at i Rom må der ikke bygges højere en Peterskirken.
Derfor kan man se Peterskirken fra alle Roms høje. 
Inde i Peterskirken blev jeg meget fascineret af Michelangelos eneste
signerede værk "Pietá", som forestiller Jomfru Maria siddende med 
sin døde søn Jesus i armene.
I Vatikanmuseet så vi Michelangelos smukke loftmaleri i det Sixtinske kapel.
Det forestiller Jordens og menneskets skabelse.
Desværre turde jeg ikke at fotografere det, for der var mange, meget sure vagter, 
der hele tiden råbte: "No pictures, no pictures"
Foto lånt af en modig fotograf: Lasse Christensen
Gud skaber Adam. 
Et lille udsnit af et kæmpestort loftmaleri.
Her er der lidt stemningsbilleder fra vores besøg i Peterskirken og 
på Vatikanmuseet.
Billederne nederst er taget fra Engleborgen. 

I næste indlæg fra Rom vil jeg skrive lidt om Pantheon kirken.

Min top 10 på turen:
1. At se Paven på tæt hold og opleve hans idolstatus på Peterspladsen.
2. Il Papiro-en skøn lille butik der laver bogpapir på gammeldags manér
3. Limoncello og drinken Sgroppino
4. Maden og  markedspladser
5. Sightseeingtur i bus - den tur giver et godt overblik over byen
6. Pantheon
7.Vatikanet - Peters Kirken og Vatikanmuseet
8. Colosseum
9. Byens stemning og trafik
10. Villa Borghese og Gustav Klimt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...