tirsdag den 19. oktober 2010

Den glade bondepige i Rom (10. Villa Borghese)


For lidt over en uge siden landede min kæreste og jeg i Kastrup lufthavn,
efter en fantastisk ferie i Rom.
Jeg synes, at det var meget romantisk at gå hånd i hånd 
igennem de hyggelige stræder,
der var sprængfyldt af atmosfære.
 Mine forventninger til Rom blev mere end indfriet.
Vejret var perfekt. 
De første 2 dage var der lidt byger,
men det betød ikke noget, for det var dejlig varmt.
27-28 grader C. om dagen og  20 grader C om natten.
Vi kunne nyde alle måltider udendørs.
Og så var der da lige alle de kultureller perler.
Det var lige noget for os.

Min top 10 på turen:
1. At se Paven på tæt hold og opleve hans idolstatus på Peterspladsen.
2. Il Papiro-en skøn lille butik der laver bogpapir på gammeldags manér
3. Limoncello og drinken Sgroppino
4. Maden og  markedspladser
5. Sightseeingtur i bus - den tur giver et godt overblik over byen
6. Pantheon
7.Vatikanet - Peters Kirken og Vatikanmuseet
8. Colosseum
9. Byens stemning og trafik
10. Villa Borghese og Gustav Klimt

Jeg vil lave et lille indslag om hvert punkt fra min top 10 liste.
Jeg starter med plads nr. 10 her i dette indlæg.

10. Villa Borghese og Gustav Klimt
Villa Borghese  ligger tæt på den Spanske træppe
 og
 er Roms ældste park.
Navnet kommer af at parken og en villa er grundlagt af 
Scipione Borghese i starten af det 17. århundrede 
Da vi gik op ad Pincio-højen fornemmede vi freden med det samme.
Væk fra trafikstøjen og menneskemylderet. 
For selv om vi holder meget af "leben", 
var det som at komme i Paradis.
Fra toppen af Pincio-højen nød vi den skønne udsigt over Rom.
Parken var smuk. Nej. Smukkere end smuk.
Gamle statuer, store træer og en mindre sø med skildpadder og robådsudlejning.
Der var en allé med Gummitræer på størrelse med vores birketræer herhjemmer. 
Villa Borghese indeholder også mange museer, en zoologisk have og
 mulighed for at leje 
rickshawtaxier og segways.
Efter en romantisk rundtur i området omkring søen, 
valgte vi at besøge 
museet for moderne kunst (Galleria Nazionale d'Arte Moderna) 
Moderne kunst i Rom er kunst efter 1800. 
Der var 2 værker der rørte mig meget. 
Det ene var den østrigske kunstner
Gustav Klimts 
"3 kvinders aldre"
Fantastisk komposition og farver. 
Det andet værk var en skulptur 
der forestillede et sovende barn hugget ud af en marmorblok. 
Det så så naturtro ud, 
at man listede rundt og passede på ikke at vække det.  
Jeg husker desværre ikke kunstnerens navn. 

Her er der lidt stemningsbilleder 
fra vores tur i Villa Borghese.

Næste indlæg handler om bybilledet. 


2 kommentarer:

  1. Rom - det lyder som om du nyder det - GODT!
    Forsat god ferie :o)

    SvarSlet
  2. Dejligt, jeg glaeder mig til at hoere mere.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...