mandag den 26. april 2010

Gamle kogebøger

I august døde en meget nær ven af familien - 89-årige  lille Grethe, som jeg senere vil skrive et indlæg om.
Hendes lejlighed er nu solgt og tømt. Jeg har arvet rigtig mange lækre, sjove og nyttige ting af hende.
Bl.a. fik jeg disse 4 gamle koge/bagebøger. De 2 grå 101 skolekøkkenmiddage er fra 1927 og 1930. Mad ABC er fra 1952 og Bagebogen fra 1960.
Det er virkelig sjovt at læse i dem.
F.eks, står der i Kostberegninger på s. 95:
"Man kan føre den billigste Husholdning, hvor Familien kan være samlet og spise Middag Kl. 12-1; derfor kan man leve billigere paa Landet og i Provinsbyerne end i København, selv om Varepriserne var de samme. Pæn Paalægsmad er dyrt; den, der skal have Mad med til hele Dagen, skal helst have Smørrebrød der giver Kræfter og Humør til Arbejdet, og desuden vil Arbejderen kunne være sin Madpakke bekendt, naar han spiser den sammen med Kammeraterne." 
Der er ikke en eneste illustration i de grå bøger og meget få i Mad ABC. Derimod er der både tegninger og 8 farvefotos i Bagebogen.
Man må da, sige at der er noget spræl i kogebøgerne idag.
Jeg kan slet ikke forestille mig en Jamie Oliver kogebog - kun med tekst. Kan I?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...